Thursday, 29 January 2015

BHUMIHAR

Etymology: The word Bhumihar consists of two Sanskrit words, bhoomi (भूमि), meaning "land" and har (हर), meaning 'seizer'. There are a lot of theories about the origin of this caste and there is no unanimous accord over any of them excepting one which is the authority of Swami Sahajanand Saraswati who gives the most acceptable account of the origin and history of Bhumihar Brahmins. The name of his book is "Brahmarshi Vansha Vistar". Some of the other theorists owe the origin of the Bhumihars to the displacement of Brahmins from Western India following the Muslim invasion or, a change of religion to Buddhism and reconversion to Hinduism or, a change of profession from priesthood to farming or, a gradual shift from priestly and academic activities to farming and conquest, owing to lack of support from the rulers during the reign of ignorant kings. At some point of time the word 'Bhumi' was also used for some administrative unit or revenue unit or some geographical unit, just like Bundelkhand or Jharkhand. Singhbhumi, Birbhumi and Manbhumi are or was names of districts. Dhalbhumi was an adminitrative unit. Thus the word 'Bhumihar' may also mean Talukdar or Jagirdars etc.
परशु' प्रतीक है पराक्रम का। 'राम' पर्याय है सत्य सनातन का। इस प्रकार परशुराम का अर्थ हुआ पराक्रम के कारक और सत्य के धारक। शास्त्रोक्त मान्यता तो यह है कि परशुराम भगवान विष्णु के छठे अवतार हैं, अतः उनमें आपादमस्तक विष्णु ही प्रतिबिंबित होते हैं, परंतु मेरी मौलिक और विनम्र व्याख्या यह है कि 'परशु' में भगवान शिव समाहित हैं और 'राम' में भगवान विष्णु। इसलिए परशुराम अवतार भले ही विष्णु के हों, किंतु व्यवहार में समन्वित स्वरूप शिव और विष्णु का है। इसलिए मेरे मत में परशुराम दरअसल 'शिवहरि' हैं।

पिता जमदग्नि और माता रेणुका ने तो अपने पाँचवें पुत्र का नाम 'राम' ही रखा था, लेकिन तपस्या के बल पर भगवान शिव को प्रसन्ना करके उनके दिव्य अस्त्र 'परशु' (फरसा या कुठार) प्राप्त करने के कारण वे राम से परशुराम हो गए। 'परशु' प्राप्त किया गया शिव से। शिव संहार के देवता हैं। परशु संहारक है, क्योंकि परशु 'शस्त्र' है। राम प्रतीक हैं विष्णु के।

विष्णु पोषण के देवता हैं अर्थात्‌ राम यानी पोषण/रक्षण का शास्त्र। शस्त्र से ध्वनित होती है शक्ति। शास्त्र से प्रतिबिंबित होती है शांति। शस्त्र की शक्ति यानी संहार। शास्त्र की शांति अर्थात्‌ संस्कार। मेरे मत में परशुराम दरअसल 'परशु' के रूप में शस्त्र और 'राम' के रूप में शास्त्र का प्रतीक हैं। एक वाक्य में कहूँ तो परशुराम शस्त्र और शास्त्र के समन्वय का नाम है, संतुलन जिसका पैगाम है।
Traditions of Bhumihar Brahmins :

Ideally, the Bhumihar Brahmins are supposed to perform sixteen major Saṃskāra rites during the course of their lifetime. In the pre-natal stage, Garbhadharana (conception), Pumsavana (rite for consecrating a male child in the womb) and Simantonnayana (rite for parting the hair of a pregnant woman) are performed. During childhood, Jatakarma (birth ceremony), Namakarana (naming ceremony), Nishkarmana (first outing) Annaprasana (first feeding solid food), Choodakarana (first tonsure) and Karnavedha (ear piercing) are performed. During education of the child, Vidhyarambha (starting of education), Upanayanam (thread ceremony- initiation), Vedarambha (starting of the study of the Vedas), Keshanta or Godana (first shaving of the beard) and Samavartanam or Snaana (ending of studentship) are performed. During adulthood, Vivaha (marriage) and Anthyesthi (funeral rites) are the main ceremonies.
All the Bhumihar Brahmins try to adhere to these customs. But, as among all Brahmins throughout the country (the general masses), all Samskaras can no longer be practically performed. Only the most essential ones like Garbhadharana (conception), Jatakarma (birth ceremony), Namakarana (naming ceremony), Annaprasana (first feeding solid food), Choodakarana (first tonsure), Vidhyarambha (starting of education), Upanayanam (thread ceremony- initiation), Vivaha (marriage) and Anthyesthi (funeral rites) are performed.

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